La Grace získala 5 hlavních cen!


LA SPEZIA (IT) – Slavnostní předávání cen suverénně ovládla Česká plachetnice La Grace. Posádka ze země, jejíž lidé musí za mořem cestovat stovky kilometrů, za sebou nechala i posádky z námořnických velmocí, jakou je třeba Rusko. Ke třetímu místu v první etapě v kategorii A, přidala ve druhé etapě prvenství jak ve své kategorii, tak i celkové a právem se stala vítězem celé regaty.

La Grace cílem v italské La Spezii projela ve čtvrtek v 6:17 hodin ráno. Místo ovací pro vítěze ji však čekal ztichlý přístav. Ředitel závodu Mike Bowles regatu totiž z bezpečnostních důvodů a pro neschopnost některých lodí doplout včas na páteční přehlídku předčasně ukončil. Pravidla to umožňují. La Grace se tedy bude počítat jako konečná její poloha o půlnoci a bude penalizována za nedojetí do cíle. 

V nejistotě, jak celý závod dopadl, byla posádka Pepy Dvorského a fanouškové po celém světě drženi celý den. V prozatímních výsledcích se totiž stále objevovala na prvních příčkách i po penalizaci za nedojetí do cíle. Je totiž pravidlem, že jury výsledky neprohlásí za oficiální, dokud nedoplují všechny lodě do cíle a neodevzdají protokoly. Hořkou pachuť zmatků vystřídala obrovská radost v pátek odpoledne, kdy se to objevilo černé na bílém – La Grace má zlato! „První pocity po našem dojezdu do přístavu byly smíšené – radost z dobře vykonané práce a smutek z její marnosti. To co jsme však zažili po vyhlášení výsledků, se nedá dost dobře popsat slovy. To se musí zažít,“ řekl kapitán lodi Josef Dvorský.

Peloton 31 lodí se na trasu dlouhou 175 námořních mil vydal z francouzského Toulone v pondělní poledne. Po startu se lodě rozdělily na tři skupiny a La Grace se spolu s německou školní lodí Alexander von Humboldt II a několika dalšími loděmi vydala střední trasou, která byla o něco rychlejší než severní, ale ne tak dlouhá, jako ta jižní. Doufaly, že se vyhnou bezvětří. To však nevyšlo a 30 NM od Korsiky plachty splaskly a tuto skupinu předjely lodě, které se vydaly jižní trasou a využily příznivý vítr podél pobřeží Korsiky. Nakonec však měli závodníci větru až příliš.

V posledních hodinách závodu plula La Grace ve velmi silném větru 6 až 7 stupňů Beauforta rychlostí 7 až 8 uzlů k severu (pozn. Takovou rychlost loď běžně dosahuje pouze při jízdě na motor). „V oblasti byla silná bouře, nám se ji podařilo díky dobře zvolené závodní taktice projet po jejím okraji, takže nás nápor větru nezasáhl naplno,“ komentoval meteorologické podmínky posledního dne Dvorský. Nikdo z posádky se nevzdával. Všichni dál neúnavně lezli na povel do lanoví a nastavovali plachty podle kapitánových instrukcí. Na lodi téměř nikdo nespal. Píle a houževnatost se vyplatila a na večerním sobotním slavnostním vyhlášení cen zaznělo jméno La Grace hned pětkrát. Posádka tak heslo –„Raději mrtví než druzí,“ se kterým odstartovala regatu už v Barceloně, dodržela do puntíku. Kromě hlavních závodů vybojovala další ceny i v doplňkových sportovních soutěžích.

La Grace je první českou lodí, která získala zlato v nejprestižnější kategorii A.  Navázala tak na úspěchy českých lodí Hebe II a Hebe III, které v minulých letech několikrát zvítězily ve svých třídách, ale i celkově. Např. v roce 2000 v závodě přes Atlantik tam i zpět byla Hebe III ve své třídě 4 x první a 1 x získala zlato i v celkovém pořadí. Úspěšná byla také účast lodi Freelord v roce 2000 v etapě z Janova do Cadizu. K českým úspěchům lze přiřadit i vítězství polské lodi HENRYK RUTKOWSKI v roce 1994, v etapě z Viga do St. Malo v kategorii A, protože tehdy byla loď obsazena kompletně českou posádkou.

Tall Ships regata je především závodní společenská přehlídka krásných lodí. V každém ze zúčastněných měst se o víkendu koná festival Tall Ships, který v jednotlivých městech navštíví až sta tisíce lidí. Každá z lodí se našňoří a lidé si ji mohou prolézt od přídě a po záď. Pro posádky je připravený bohatý kulturní i sportovní program. Součástí jsou i crew parade, při kterých se v průvodu městem představí posádky jednotlivých lodí.

Letošní závod začal v Barceloně 21. září. Týden na to pokračoval ve francouzském Toulone a od 3. října se otevřely brány přístavu lidem v Italské La Spezii. Celá akce byla ukončena 7. října.


Zpráva po první etapě závodu

Sice nemáme moře, ale máme vynikající námořníky. Posádka české plachetnice La Grace se v prestižním mezinárodním závodě historických plachetnic neztratila. V závodě  Lycamobile Mediterranean Tall Ship Regatta 2013 vybojovala ve své kategorii 3. místo, celkově pak v závodu 26 lodí skončila na 5. místě.

„Raději mrtví, než druzí,“ bylo motto, se kterým posádka La Grace do svého prvního závodu a držela se ho celou dobu. Spolu s La Grace ze španělské Barcelony odstartovalo 26 lodí. Jejich cílem byl francouzský Toulone.  Taktika La Grace pro závod byla jasná, držet se minulého vítěze své kategorie - ruské plachetnice MIR - a nenechat se před větrem zakrýt obřími plnoplachetníky. To by La Grace sebralo vítr a zpomalilo. Úterní start se La Grace vydařil. Po startu dlouhou dobu startovní pole vedla.

„Na palubě po celou dobu závodu vládl bojový duch.“ Neustále jsme vymýšleli drobná vylepšení našeho oplachtění, abychom byli rychlejší,“ popsal atmosféru na palubě kapitán lodi Josef Dvorský. „V jednu chvíli jsme dokonce z La Grace vyrobili plnoprádelník,“ směje se a vysvětluje dál, co to znamená. „Posádka se sebrala a začala navazovat všechna svá prostěradla do mezer mezi plachtami,“ popsal podstatu plnoprádelníku.

Krušné chvíle nastaly, když přišla zpráva, že MIR už je v cíli. La Grace se zatím spolu s dalšími loděmi plácala v bezvětří. Ani tehdy však posádka neztratila humor. Šest dobrovolníků se s odhodláním vrhlo do vody a snažilo se v ledové vodě podzimního Středozemního moře táhnout za sebou loď na lanech.
Do cíle La Grace dorazila ve čtvrtek ve 20:02 po 50 hodinách a 47 minutách čistého času. Konečné výsledky pak byly upraveny podle přiděleného handicapu. Výsledný čas La Grace je po korekci tedy 23:09 hodin. La Grace je historicky první česká loď, která závodila v nejprestižnější kategorii A, do které bylo zařazeno 9 lodí. Houževnatost a teamová práce posádky La Grace pomohla lodi získat v jejím prvním závodě bronzovou medaili.

Že to nebudou mít ostřílení mořští vlci s českými piráty jednoduché, ukázala posádka už při doprovodných závodech před startem. Ve všech třech disciplínách – volejbal, basketbal a veslování – skončili zástupci české lodi na medailových pozicích. Volejbalový turnaj dokonce tým La Grace vyhrál.
Po bohatém kulturním a zábavním programu v Toulone, který je naplánován až do pondělí, vypluje flotila lodí v úterý do Italské La Spezia, kde bude závodní přehlídka historických plachetnic 7. října ukončena.

Pro lidi kolem La Grace jde o famózní úspěch. Ještě v červenci nebylo jisté, zda loď vůbec bude plout dál. La Grace loni koncem října ve španělské Marbelle uvízla na mělčině a přišla o kýl.  V účast na Tall Shipu věřili jen naprostí optimisti, ale těch se v okolí La Grace pohybuje neskutečně mnoho. A to je ta síla, která La Grace žene dál. "Až doteď jsem to jen tušil, ale teď mám jistotu. V té lodi tepe jedno ohromné srdce složené z mnoha malých srdíček lidí, kteří ji stavěli, pracují na ni nebo ji drží jen palce. Tlukot toho ohromného srdce nahrazuje motor, který ji žene dál,“ řekl po doplutí do cíle Dvorský.

Iva Endrychová